شوبير يوجه رسالة قوية للمنتخب

منذ أسبوعين
احمد شوبير

علق الإعلامي أحمد شوبير، على أسباب تأخر المنتخب الوطني في التصنيف الإفريقي، خلال الفترة الماضية، وكيفية العودة مرة أخرى لمنصات التتويج.

قال أحمد شوبير خلال تصريحات إذاعية: تخيلوا إننا هنلعب ماتش بلجيكا ونخرج منه على قطر على طول للمشاركة في كأس العالم، طبعا ده كان حلم للجميع، ولكن لازم نبص لبكرة ونحلم تاني، ونشتغل على نفسنا أكتر عشان نكون موجودين في المحافل الدولية.

أضاف شوبير: كأس العالم المقبل، سوف يكون في أمريكا، وتخيلوا يضم 48 منتخب، يعني لازم نكون موجودين، ولابد وأن نعمل من الأن من أجل العودة للتصنيف الأول أفريقيا خلال الفترة المقبلة، ولازم تشوفوا تجربة المغرب على جميع المستويات.

أوضح نجم الأهلي الأسبق: امبارح كنت بتفرج على مباراة كرة نسائية بين الوداد المغربي وصن داونز الجنوب إفريقي، في نهائي بطولة دوري أبطال إفريقيا للسيدات، تخيلوا المغرب خدت كونفدرالية لفريق نهضة بركان، وجوري أبطال لفريق الوداد، وبطولة السيدات، وتأهلوا لنهائيات كأس العالم، كل ده هما اشتغلوا عليه وعملوا خطة.

وشدد في نهاية حديثه: مش عاوزين من البداية رئيس اتحاد أو لجنة ييجي يقول مش هنلعب مباريات دولية، مهي دي اللي خلت تونس والمغرب في التصنيف الأول، فيه أجندة دولية ولو كنا التزمنا بيها زي باقي المنتخبات في الفترة الماضية، كان زمنا موجودين في التصنيف الأول.

التعليقات