رسائل نارية من ميدو لإمام عاشور

معاذ محمد
منذ 3 أسابيع
ميدو

وجه أحمد حسام "ميدو"، نجم الزمالك السابق، رسالة قوية للاعب إمام عاشور، لاعب خط وسط الفريق الأول لكرة القدم بنادي الزمالك.

وقال ميدو عبر برنامج "الريمونتادا"، المذاع على قناة "المحور"،: "إمام عاشور، أخطأ في توقيت صبغ شعره بعد خسارة الزمالك بلقب كأس السوبر".

وأضاف:" لست مع انتقاد إمام عاشور بسبب صبغ شعره ولكن الحقيقة أن اللاعب أخطأ في التوقيت، بعد خسارة الفريق بطولة السوبر المحلي، والجماهير مجروحة".

وواصل: "يا إمام، أنا بديك نصيحة، وأنا بلعب في وقت من الأوقات الناس كانت بتديني نصايح وأنا مكنتش بسمع لحد، أسمع أنت لاعب كويس أوي ولكن أنت لسة معملتش حاجة في مشوارك الكروي، لازم تفهم كده أوعى يجيك حالة تشبع، دي نصيحة من أخ أكبر متديش فرصة للناس أنها تقتلك"

وأشار إلى أن إمام عاشور لاعب موهوب ولا خلاف على قدراته ولكن بقدر إمكانياته المميزة قد يتحول تعامل الجماهير معه حال الخروج عن النص وعدم تقدير موهبته ويصبح إلى شماتة ضد اللاعب الموهوب.

وتابع: "يا إمام، في ناس كتير تتمنى تبقى مكانك، وتتمنى ان يكون عندها نفس موهبتك، أنت عارف في كام واحد بيشتغل شغلانة هو مبيحبهاش، تقريبًا 95% من الناس بيشتغلوا شغلانة مبيحبوهاش، فما بالك أنت كنت بتنزل تلعب كرة في الشارع ببلاش، ودلوقتي بتلعب كرة اللعبة اللي أنت بتحبها ويتاخد عليها ملايين ده غير الملايين اللي بيحبوك، تخيل نعمة ربنا ليك، لازم تحافظ عليها، أنا بقولك النصيحة كأب أو كأخ أكبر".

وتابع:" أتمنى أن يستمع إمام عاشور إلى تصريحاتي ، فالموهبة مسؤولية ولابد أن يتعامل أي لاعب مع معطيات أداءه خلال فترة اللعب بشكل مميز خاصة أن اللاعب عندما يعتزل يشعر بالندم".

وأكد أنه يخشى بعد 4 أو 5 سنوات أن يصبح إمام عاشور لاعباً في أحد الفرق الصاعدة ويتراجع بشكل كبير فنياً

التعليقات